TÖMÍTŐANYAGOK
HOSSZÚ TÁVÚ VÉDELEM

TÖMÍTŐANYAGOK
HOSSZÚ TÁVÚ VÉDELEM

A sikeres festékfényezés után a lehető leghosszabb ideig szeretné megőrizni a festék tökéletes megjelenését, és megóvni az időjárás viszontagságaitól. A kérdés az, hogy melyik típusú tömítőanyag védi legjobban a járművét? Klasszikus viasz, polimer tömítőanyag vagy kerámia tömítőanyag, és mit is jelent ez valójában? Ezen az oldalon megismerheti a különböző tömítési módszerek közötti legfontosabb különbségeket, és három példán keresztül megmutatjuk, hogy az egyes típusokhoz milyen termékeket használhat. A nagy tömítőanyag-összehasonlításban részletes áttekintést kaphat arról is, hogy melyik termék milyen felületre és alkalmazáshoz alkalmas, és tisztázzuk, hogy a tömítéssel kapcsolatos gyakori mítoszok és állítások igazak-e, vagy csak kitaláltak.

A különböző tömítési típusok

A klasszikus: viaszos tömítőanyagok

Ezek olyan keverékek, amelyek fényesíthetők, víztaszítóak és fényt adnak a fényezésnek. A viaszt régóta használják az autóápolásban a fényezés puhaságának, simaságának és tömítettségének megőrzésére. Emellett intenzívebbé teszik a színt, és könnyen felvihetőek a festett felületekre. Másrészt ezek ideiglenes tömítőanyagok, azaz néhány hét alatt lemosódnak, és meg kell őket újítani.

Hónapokig tartó védelem: Polimer tömítőanyagok

A polimer (ógörögül „sok rész”) olyan kémiai vegyület, amely azonos egységekből áll, amelyek egymáshoz kapcsolódnak. Egy másik szó erre a makromolekula. Ezeket az ápolószerekben használják mechanikai szempontból ellenálló, hosszú élettartamú védőfilmek létrehozására. A viaszos tömítőanyagokkal ellentétben ezek zártabb filmréteget képeznek a festéken, de nem érzik olyan simának. A tartósság így megnő, és több hónapig is eltarthat.

Maximális tartósság és simaság: Hosszú távú tömítőanyagok (hibrid és kerámia tömítőanyagok).

Az előző két tömítőanyagtípussal ellentétben, amelyeket passzív tömítőanyagoknak is nevezhetnénk, a tartós tömítőanyagok aktív tömítőanyagok, azaz a felhordás után kémiai folyamatok játszódnak le a festéken és a festékben. Ezáltal egy teljesen zárt filmréteg jön létre a lakkon, amely ráadásul a legfelső lakkrétegben rögzül, és így kivételes tartósságot biztosít, amely akár több évig is eltarthat. Az alkalmazás azonban általában időigényes, és igényel némi előzetes tudást és tapasztalatot a festék előkészítésében.

Hogyan válasszon helyesen

Ismertettük a különböző tömítési típusok közötti elméleti különbséget, de mit jelent ez a gyakorlatban? Ezt a következő három példán keresztül szeretnénk elmagyarázni Önnek. A festékvédelem minden egyes típusához kiválasztottunk egy olyan terméket a kínálatunkból, amely ideálisan alkalmas erre a célra. Szándékosan tartottuk rövidnek és tömörnek a tömítőanyagok alkalmazási leírását, hogy első benyomást szerezhessen. Ha mélyebben szeretne elmélyülni, az alkalmazási lépések részletes leírását a megfelelő termék részletező oldalain találja.

Viaszos tömítőanyagok

Termék: PROFILINE Speed Protect
  • Fújja a PROFILINE Speed Protectet vékonyan és egyenletesen a festékre.
  • Kenje fel egy szivaccsal, és azonnal törölje le mikroszálas ruhával.
  • Mindig csak részterületeket kezeljen, és ne hagyja megszáradni.
  • A mikroszálas kendő azonnal használható felkenésre és letörlésre is.

Polimer tömítőanyagok

Termék: PROFILINE PolymerNetShield
  • Fújja a PROFILINE PolymerNetShieldet egy applikátorba, vigye fel és masszírozza be jól.
  • Törölje le csíkmentesen tiszta, száraz mikroszálas ruhával.
  • Mindig csak részterületeket kezeljen, és ne hagyja megszáradni.

Kerámia tömítőanyagok

Termék: PROFILINE kerámia bevonat CC Evo

1. lépés:
  • Vigyen fel egy vékony réteg Basecoat Evo festéket egy felhordópárnával.
  • Hagyja rövid ideig száradni, majd óvatosan törölje le a felesleges terméket.
  • A kezelés után egy órán át hagyja megszilárdulni.
2. lépés:
  • Vigyen fel egy vékony réteg Glosscoat Evo festéket egy új felhordópárnával.
  • A lepergési idő leteltével törölje le a felesleges terméket csíkmentesen.
  • Kezelje az egész járművet, és hagyja legalább 4 órán át szárazon száradni.

7 mítosz a tömítőanyagokkal kapcsolatban

A járműfesték több festékrétegből álló rendszer. A festéklemezen lévő kb. 30 µ vastagságú töltőanyag biztosítja az egyes festékrétegek és a fémlemez közötti kötést, és ezáltal a teljes festékszerkezet tartósságát. A fedőrétegként használt bevonatok először is rossz helyen vannak ahhoz, hogy stabilizálják a belső festékszerkezetet, másodszor túl vékonyak és harmadszor túl kemények. Rugalmasnak kell lenniük ahhoz, hogy egyáltalán működni tudjanak. Ebben a tekintetben a tömítőanyag nem tudja javítani a festék kőfelverődés elleni védelmét.
Mindig azt állítják, hogy a bevonatok olyan rendkívül kemények (9H kulcsszó), hogy a festéket karcállóbbá teszik. Köztudott, hogy a PPG festékgyártó cég kifejlesztett egy karcálló fényezést (CeramiClear®), amelyet a Mercedes sorozatgyártásban használ. Ebben a rendszerben a PPG kerámia nanorészecskéket (egy nagyon kemény szilikát) használ a jobb karcállóság elérése érdekében. De az egész csak azért működik, mert a kemény szilikátrészecskék egyidejűleg rugalmas polimerbe vannak ágyazva, így maga a festék nem válik törékennyé. A bevonat rugalmassága sokkal nagyobb szerepet játszik, mint a keménység puszta maximalizálása. Ez egy általánosan félreértett tulajdonság, ezért a keménység nem a jó tömítőanyag minőségi jellemzője.
A bevonat egyfajta gátat képez, amely lelassítja az enzimek és a festék kémiai reakcióját. Ez azonban nem nyújt megbízható és tartós védelmet. Az állítás tehát részben igaz. A bevonatok ideiglenes védelmet nyújtanak, de ha az autó madárürülékkel szennyeződik, az érintett területet a lehető leghamarabb meg kell tisztítani és újra kell tömíteni.
A természethez hasonló valódi öntisztító hatás (kulcsszó: lótuszhatás) technikailag megvalósítható lenne. De akkor a festék már nem lenne fényes, és mindenekelőtt mechanikailag nagyon érzékeny lenne. A fényes bevonat azonban valójában csökkenti a festék úgynevezett szabad felületi energiáját. Kimutatható, hogy a festékeken szennyeződéstaszító hatás figyelhető meg, ami végső soron nem akadályozza meg a szennyeződést, de lassíthatja és gyengítheti azt.
A legtöbb kerámiabevonat magas kémiai ellenállással rendelkezik. Sok beszállító 2-11 közötti pH-tűrési tartományt ad meg. A „savas eső” olyan eső, amelynek pH-értéke 5,6 alatt van. Szélsőséges esetekben akár a pH3-ig is felmehet, de ez nem esik a kerámia bevonat kritikus tartományába. Ebben a tekintetben helyes az az állítás, hogy a bevonatok védelmet nyújtanak a savas esők ellen.
Annak érdekében, hogy megvédje magát a világos festékréteget, de különösen az alaplakkban lévő színpigmenteket a nap ultraibolya sugárzásától, a festékgyártó adalékanyagokat épít a világos festékrétegbe. Ezek az UV-abszorberek megakadályozzák, hogy a nagy energiájú napsugárzás tönkretegye a festékrétegek polimerláncait és a színpigmenteket. Egy modern, kétrétegű festékrendszer nem igényel további UV-védelmet, és az, hogy egy egyrétegű, kerámia bevonattal ellátott festékrendszer a világos bevonathoz hasonló hatással bír-e, nem bizonyított, és kétséges lehet.
A rendkívül keményen és rugalmatlanul térhálósodó készítmények a gyakorlatban törékenynek bizonyultak. Ennek oka a hőhatások, a karosszéria mozgása és a becsapódó részecskék, amelyek gyorsan apró repedéseket okozhatnak a tömítőanyagban. Igaz lehet, hogy ez némileg javítja a festék karcállóságát. Ennek azonban az az ára, hogy a fényesség gyorsabban csökken, nem is beszélve a bevonat felhordása során szükségtelenül nagy erőfeszítésről. Továbbra is igaz, hogy a rugalmas bevonat jobb, mint több merev bevonat.

Merüljön el még mélyebben a SONAX részletgazdag világában

Ezen az oldalon megmutatjuk, milyen termékekre és eszközökre van szüksége, és milyen lépések szükségesek ahhoz, hogy a belső tér újjá váljon.
A jármű belsejének átfogó tisztítása ideális alapot jelent a festék előkészítéséhez. Itt megtudhatja, hogy mely területeken kell egymás után dolgoznia.

Festék előkészítés

A következő oldalon megmutatjuk, hogy melyik géphez melyik betét a legmegfelelőbb, és miben különböznek a termékek.